Wednesday, June 24, 2015

מיזם הכתיבה הדיגיטלית - הפיקוח על העברית במחוז מרכז

השנה הייתי בשנת שבתון. (בעצם, אני עדיין בשבתון עד סוף החופשה)
מעבר לעובדה שמאוד נהניתי מהחופשה, גם לקחתי על עצמי יום הדרכה במחוז במרכז בפיקוח על הוראת העברית תחת שרביטה של מפקחת המחוז ד"ר עליזה עמיר.
החיבור להדרכה בפיקוח נוצר דווקא בכיוון התקשוב. עליזה חיפשה מדריך תקשוב שיסייע לה להניע מיזם טכנולוגי בתוך עבודת ההדרכה במחוז. כך הגעתי אני - גם מורה ללשון עברית וגם מדריך תקשוב.
במסגרת לימודי עברית בכל שנות הלימודים בבית הספר המורים עובדים עם התלמידים על נושא ההבעה בכתב בסוגות הכתיבה השונות. אחת הסוגות בהן ניתן הדגש בחטיבת הביניים ובתיכונים היא הכתיבה הטיעונית, שבה התלמידים מתנסים בכתיבת הבעת עמדה עם כל המאפיינים של עמדה.

בפיקוח על הוראת העברית בהובלת המפמ"ר הבינו בשנים האחרונות שכתיבת עמדה היא תהליך ולא רק התוצר הסופי. בהתאם לכך התחילו בבתי הספר להוביל למידה בעזרת תלקיטים. תהליך כתיבה לאורך כל השנה כאשר בתלקיט התלמיד מציג מס' מסוים של תהליכי כתיבה שהוא עבר. זכיתי להיות בין הראשונים שהוביל בכיתות תהליכי כתיבה כאלה וזה התחיל בתיקיות פיזיות. השתדלתי גם בתיקיות הפיזיות שהתוצרים הסופיים יהיו מודפסים על מנת להקנות לתלמידים את מיומנות השימוש בכתיבה הרווחת בעולם האמתי ולא בבחינות הבגרות. 
בשנה השנייה למיזם כבר יצרתי אותו באופן דיגיטלי במערכת ניהול למידה moodle. כשהגעתי להדרכה בפיקוח כבר היה לי ניסיון בהפעלת המיזם באופן דיגיטלי וכאן נתבקשתי לייצר פיילוט בכמה בתי ספר על מנת לבחון האם תהליכי הכתיבה הדיגיטלית מתיישבים עם העקרונות המנחים של הקניית מיומנויות הטיעון.
כך יצא שישבתי במשך כחודשיים לבדוק את המיזם בפלטפורמה של moodle לעומת הפלטפורמה של google classrom. בניתי שתי דוגמאות וערכתי יחד עם קולגה למיזם מסמך יתרונות וחסרונות בשתי הפלטפרמות והעלינו אותן להתנסות בבתי הספר. קישור לצפייה ביחידות הלימוד
בחרנו בתי ספר שעובדים בכיתות עם מחשבים ומורים שיש להם רקע בתקשוב ויכולים להפעיל את התהליך בראש פתוח ויוזם. 
כיום אנחנו נמצאים בשלב של הסקת המסקנות וגיבוש המיזם לקראת השנה הבאה באופן מורחב יותר.



No comments:

Post a Comment